Σούλα Γκισάκη: "Αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στα καλλυντικά"

Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στις Θεσσαλικές Επιλογές, τεύχος 299, τον Οκτώβριο του 2011

Η ιστορία της κυρίας Σούλας Γκισάκη, του κοριτσιού που ξεκίνησε ως πωλήτρια για να καταλήξει σήμερα να ηγείται της μεγαλύτερης επιχείρησης καλλυντικών -εκτός αλυσίδας- στην Ελλάδα, θα μπορούσε να αποτελέσει διδακτικό εγχειρίδιο στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Και αυτό γιατί κατάφερε να στήσει από το μηδέν μια δυνατή και οικονομικά εύρωστη εταιρεία, με σεβασμό και αγάπη προς τον πελάτη και το προϊόν και μάλιστα σε εποχές που οι όροι μάρκετινγκ και μάνατζμεντ, ήταν απλά… αγγλικά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που σήμερα – 35 χρόνια μετά το άνοιγμα του πρώτου της καταστήματος- αποτελεί τη μοναδική επιτυχημένη γυναίκα επιχειρηματία, σε ένα χώρο όπου στο τιμόνι των μεγάλων αλυσίδων βρίσκονται άντρες.

Τι ήταν αυτό που την έφερε σε αυτή τη θέση; «Η απόδοση του επαγγελματία- υποστηρίζουν οι οικονομολόγοι- εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από τη φιλοσοφία που ο ίδιος ακολουθεί» και για την κυρία Γκισάκη, φιλοσοφία στις πωλήσεις, σήμαινε και σημαίνει, πίστη στο προϊόν, τόλμη, σκληρή δουλειά και κυρίως ειλικρίνεια απέναντι στον πελάτη. Κι έτσι, χρόνο με το χρόνο, η κ. Σούλα Γκισάκη ταυτίστηκε με τις αναμνήσεις χιλιάδων κοριτσιών που μεγάλωσαν, έγιναν γυναίκες και μαμάδες και με την σειρά τους, ένα όμορφο πρωινό, πήραν τις κόρες τους από το χέρι, για μια επίσκεψη στην κ. Σούλα Γκισάκη. Μια ιστορία 35 χρόνων, που καθιέρωσε της επιχείρηση της κ. Γκισάκη στις συνειδήσεις των Λαρισαίων και την ίδια, στην πρώτη θέση στο χώρο των καλλυντικών ως τη μόνη γυναίκα στην Ελλάδα με ανάλογη πορεία.

Κυρία Γκισάκη, φέτος συμπληρώνονται 35 χρόνια από τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος καλλυντικών “SOULA”. Από ένα κατάστημα 30 μόλις τ.μ., στην οδό Παπαναστασίου το 1976, φτάσατε σήμερα να ηγείστε του πρώτου σε πωλήσεις επαρχιακού καταστήματος- εκτός αλυσίδας- στην Ελλάδα. Πως θα περιγράφατε αυτή την πορεία;

Αυτή η πορεία είναι όλη μου η ζωή. Είναι μια πορεία 35 χρόνων συνεχούς προσπάθειας, 35 χρόνων σκληρής δουλειάς. Άρχισα να δουλεύω από τα 16 μου σε τοπικό κατάστημα καλλυντικών. Ο κόσμος ερχόταν στο μαγαζί και ζητούσε τη Σούλα, έτσι γρήγορα απέκτησα την προσωπική μου πελατεία και αποφάσισα να ανοίξω το δικό μου κατάστημα “SOULA“. Ξεκίνησα στην αρχή το 1976 έχοντας από την αρχή στο πλευρό μου τον σύζυγό μου Γιάννη με ένα μικρό μαγαζί επί της Παπαναστασίου και αργότερα το 1981, επειδή η προσέλευση του κόσμου ήταν μεγάλη, μεταφερθήκαμε εκεί που βρίσκομαι ακόμη και σήμερα, στην οδό Ερμού, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν το μεγαλύτερο κατάστημα καλλυντικών στη Θεσσαλία και απασχολούσε περισσότερα από 30 άτομα προσωπικό.
Όλα αυτά τα χρόνια εργασθήκαμε κι οι δύο και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε ακούραστα με το ίδιο μεράκι έχοντας ως βασική αρχή και γνώμονα την πλήρη ικανοποίηση του πελάτη.
Προσπαθήσαμε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού και θέλω να πιστεύω ότι τα καταφέραμε. Το γεγονός ότι φτάσαμε ως εδώ οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στη στήριξη του κόσμου, τον οποίο θέλω για άλλη μια φορά να ευχαριστήσω που μας έχει φτάσει στη πρωτιά. Δέχτηκα πολύ αγάπη από τον κόσμο και προσπαθώ συνεχώς να το ανταποδίδω.

Όπως έχετε πει σε παλαιότερη συνέντευξη σας κ. Σούλα Γκισάκη, σε ηλικία 16 ετών και πολύ πριν αποκτήσετε το δικό σας κατάστημα, εργαζόσασταν ως πωλήτρια στο χώρο των καλλυντικών. Πως κατάφερε ένα μικρό κορίτσι να φτάσει τόσο ψηλά και τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που σας καθιέρωσε στη συνείδηση των καταναλωτών;

Το δύσκολο δεν είναι να φτάσεις στη κορυφή, το δύσκολο είναι να κρατηθείς. Από μικρό κορίτσι μου άρεσε ο χώρος της ομορφιάς και ο καλλωπισμός του ανθρώπου. Από μικρή ήθελα να γίνω αισθητικός και να ανοίξω το δικό μου κατάστημα καλλυντικών. Πίστεψα στη δουλειά μου και τόλμησα να κάνω το όνειρο μου πραγματικότητα. Τίποτα δεν έγινε μέσα σε μια νύχτα. Χρειάστηκε υπομονή και επιμονή, μεγάλη αφοσίωση και προσπάθεια για να καταφέρουμε με τον άντρα μου να φτάσουμε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα. Αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στα καλλυντικά. Ποτέ δεν βαρέθηκα στη δουλειά μου, ποτέ δεν κοίταξα το ρολόι στη δουλειά μου. Ακόμη και σήμερα εργάζομαι με τον ίδιο ζήλο και με το ίδιο μεράκι που εργαζόμουν από την πρώτη μέρα ως πωλήτρια, χωρίς να νιώσω κούραση. Πάντοτε ήμουν πωλήτρια και συνεχίζω ακόμη και σήμερα να είμαι. Ποτέ δεν είδα τον εαυτό μου ως αφεντικό. Δουλειά μου είναι η πώληση και να εξυπηρετώ προσωπικά τον κόσμο που έρχεται στο κατάστημα για εμένα, για τη Σούλα Γκισάκη, τη γυναίκα που θα τους βοηθήσει να επιλέξουν το κατάλληλο προϊόν, που θα τους συμβουλεύσει.
Βέβαια βάλαμε πολύ ψηλά τον πήχη ως εταιρεία και το μόνο που αφήσαμε χαμηλά ήταν οι τιμές των προϊόντων μας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που συναγωνιζόμαστε όλα τα μεγάλα καταστήματα καλλυντικών και σούπερ μάρκετ, πρώτα με τις χαμηλές τιμές των προϊόντων και τις προσφορές που διαρκούν όλο το χρόνο και κατά δεύτερο και πιο σημαντικό, με την προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση του καταναλωτή καθημερινά. Ειδικά τώρα, για το εορτασμό των 35 χρόνων αποφασίσαμε να γιορτάσουμε παρέα με τον κόσμο, προσφέροντας εκατοντάδες προϊόντα με -35% έκπτωση. Είναι το ελάχιστο δώρο από εμάς για την υποστήριξή τους όλα αυτά τα χρόνια. Πέρα όμως από τις τιμές η ειλικρίνεια είναι αυτή που με καθιέρωσε στη συνείδηση των καταναλωτών.

Πόσο δύσκολο ήταν για εσάς να μπείτε σε ένα χώρο, όπου κυριαρχούν οι μεγάλες εταιρίες και να επιτύχετε;

Δεν υπάρχει κάποια μυστική συνταγή και ο δρόμος προς την επιτυχία δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Σίγουρα τα πράγματα δεν ήταν εύκολα όλα αυτά τα χρόνια, πολύ περισσότερο όταν έπρεπε να συνδυάσεις τρεις ρόλους, μητέρας, συζύγου και εργαζόμενης. Σπίτι-δουλειά, δουλειά-σπίτι. Θυσίες όσον αφορά τη διασκέδαση και τα ταξίδια και ξεκούραση σχεδόν ποτέ. Δεν έλειψα ποτέ από το μαγαζί μου ούτε μια ώρα, όχι μέρα, πάρα μόνο όταν γέννησα τα δύο μου παιδιά. Έμαθα από μικρή από τους γονείς μου ότι τίποτα στη ζωή δεν έρχεται από μόνο του. Πρέπει να δουλέψεις σκληρά για να το αποκτήσεις και πάντα να έχεις τη στήριξη και τη βοήθεια της οικογένειας σου και των δικών σου ανθρώπων. Εγώ όλα αυτά τα χρόνια είχα συνεχώς δίπλα μου τον άντρα μου Γιάννη κρατώντας τα οικονομικά της επιχείρησης, την κόρη μου Ρίτσα που από μικρή με βοηθούσε στη δουλειά, δικηγόρος πλέον σήμερα στη Λάρισα και το γιο μου Δημήτρη που από πολύ μικρή ηλικία συμμετείχε στην επιχείρηση με αποτέλεσμα να την αγαπήσει. Φυσικά δεν ξεχνώ το αξιόλογο και αξιόπιστο προσωπικό το οποίο όλα αυτά τα χρόνια εκπαιδεύεται από εμένα προσωπικά. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό ποτέ δεν στάθηκε εμπόδιο στη δουλειά μου ούτε και τον φοβήθηκα. Είχα ήδη μπει πολλά χρόνια πριν στο χώρο των καλλυντικών και ήξερα πολύ καλά τη δουλεία μου. Αντιθέτως με έκανε πάντα να θέλω να γίνομαι καλύτερη. Και αυτό διότι ο κόσμος είχε πάντα την ευχέρεια, να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα στα ίδια προϊόντα από πού θα τα αγοράσει. Επιπλέον ο Λαρισαίος πάντοτε ήτανε τοπικιστής και επέλεγε τα καταστήματα της πόλης μας για τις αγορές του, πόσο μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε στη δουλειά μας με τα ακριβώς ίδια προϊόντα σε καλύτερη τιμή ποιος ο λόγος να μην επιλέξει τα κατάστημα μας.

 

Πίστεψα στη δουλειά μου και τόλμησα να κάνω το όνειρο μου πραγματικότητα.

 

Στο πελατολόγιο σας έχετε τουλάχιστον δύο γενεές πελατών, μητέρες, κόρες και από ότι φαίνεται και εγγονές που συνεχίζουν να σας εμπιστεύονται και να ζητούν την προσωπική σας συμβουλή σε θέματα ομορφιάς. Πως καταφέρατε να εδραιώσετε αυτή την προσωπική σχέση με τις πελάτισσές σας;

Κάθε καταναλωτής που μπαίνει στο κατάστημα χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση, γιατί ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός. Χρειάζεται πρώτον αμεσότητα και δεύτερον ειλικρίνεια. Ποτέ δεν είδα τον καταναλωτή ως “πελάτη”. Πάντοτε τον έβλεπα ως οικείο μου πρόσωπο, φίλο μου. Δεν έδινα ποτέ κάτι που δεν του ταίριαζε μόνο και μόνο για να του το πουλήσω. Πρώτα έβλεπα τις ανάγκες του, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική του δυνατότητα και πάντοτε επέλεγα να του δώσω το σωστό προϊόν μέσα από χιλιάδες προϊόντα που υπάρχουν στο κατάστημα μας καθώς κάθε καλλυντικό είναι φτιαγμένο για συγκεκριμένο τύπο ανθρώπου . Πηγαίνοντας σπίτι του ο καταναλωτής, δεν θέλω να μετανιώνει για την επιλογή του και πάντα θέλω να βλέπει τα αποτελέσματα που του είχα υποσχεθεί ότι θα έχει. Αν δεν ταιριάζει ένα προϊόν σε κάποιον δεν του το προτείνω. Προτιμώ να μη πάρει τίποτα, παρά να μετανιώσει για την επιλογή του. Επιπλέον αφιέρωσα και αφιερώνω χρόνο για να ενημερώνομαι για τα νέα προϊόντα και ειδικά για τις κρέμες προσώπου, που είναι και το πιο ιδιαίτερο σε κάθε γυναίκα και η μεγαλύτερη αγάπη μου σε σχέση με όλα τα καλλυντικά. Η επιτυχία στη πώληση είναι να διατηρείς τη δυνατότητα να προσφέρεις στο καταναλωτή προϊόντα τα οποία όχι μόνο απλά τα επιθυμεί αλλά και πραγματικά τα έχει ανάγκη. Πάντοτε όμως να έχουν τα αποτελέσματα τα οποία του υποσχέθηκες. Σε αυτή την ειλικρίνεια, οφείλεται το γεγονός ότι χιλιάδες γυναικών αλλά και οι κόρες τους μου δείχνουν εμπιστοσύνη, όλα αυτά τα χρόνια.

Ερχόμενοι στο σήμερα, τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την επιχείρηση σας και μάλιστα σε μια εποχή που τα μεγάλα πολυκαταστήματα καλλυντικών πυκνώνουν στη Λαρισαϊκή αγορά;

Έχω επισκεφθεί πολλά μεγάλα καταστήματα καλλυντικών στην Ελλάδα και αρκετά στην Ευρώπη, εκείνο όμως που διαφοροποιεί το δικό μου κατάστημα τα τελευταία 8 χρόνια είναι ότι βασίζεται στη φιλοσοφία του «open». Δηλαδή ο καταναλωτής έχει άμεση επαφή με τα προϊόντα και είναι ελεύθερος να επιλέξει μέσα από μια μεγάλη γκάμα προϊόντων που βρίσκονται ομαδοποιημένα πρώτον ανά κατηγορίες: αρώματα, κρέμες, μακιγιάζ, είδη κομμωτηρίου και δεύτερον ανά τιμή προϊόντος, ανεξάρτητα από την μάρκα τους. Πάντα όμως βρισκόμενος σε φιλικό για αυτόν χώρο και έχοντας δίπλα του εξειδικευμένο προσωπικό πρόθυμο να τον συμβουλέψει σε θέματα ομορφιάς. Ήμασταν πρωτοπόροι στη συγκεκριμένη φιλοσοφία προώθησης καλλυντικών στην Ελλάδα και χαίρομαι που αποτελέσαμε πρότυπο να μας ακολουθήσουν και άλλοι.
Επιπλέον διαθέτουμε τη μεγαλύτερη ποικιλία σε προϊόντα , αναλογικά με τα τετραγωνικά του καταστήματος μας, καθώς ο καταναλωτής μπορεί να βρει τόσο όλες τις επώνυμες μάρκες στις καλύτερες τιμές της αγοράς, όσο και χιλιάδες άλλα οικονομικά καλλυντικά, που έχουν επιλεχθεί με βάσει την ποιότητά τους και δεν υπάρχουν στα μεγάλα πολυκαταστήματα.
Επιπρόσθετα, απευθυνόμαστε και σε επαγγελματίες της ομορφιάς απ’ όλη τη Θεσσαλία αφού μπορούμε να τους προμηθεύουμε με πληθώρα εμπορευμάτων στις καλύτερες δυνατές τιμές.

Ποια ήταν η καλύτερη στιγμή της καριέρας σας;

Υπήρξαν αρκετές. Εκτός του 1981, οπότε ανοίξαμε με τον άντρα μου το μεγαλύτερο τότε κατάστημα καλλυντικών στη Θεσσαλία, στην Ερμού, οι καλύτερες που θυμάμαι ήταν δύο.
Η πρώτη και η πιο πρόσφατη στην ονομαστική μου εορτή που την γιόρτασα στο κατάστημα με τον άντρα μου, τα παιδιά μου, το γαμπρό μου Αργύρη, αλλά ιδίως με όλους τους ανθρώπους που με στηρίζουν και έρχομαι καθημερινά σε επαφή στη δουλειά μου όλα αυτά τα χρόνια . Πλήθος φίλων απ΄ όλη τη Θεσσαλία και όχι μόνο συνέρρεε από το πρωί στο κατάστημα για να μου ευχηθεί με αφορμή την ονομαστική μου εορτή και παράλληλα να επωφεληθεί από το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης που είχε γίνει ποτέ στο χώρο των καλλυντικών, -40% σε όλα τα προϊόντα. Ήξερα ότι έχανα σε χρήμα με ένα τέτοιο μεγάλο ποσοστό έκπτωσης αλλά δεν με ένοιαζε. Ήξερα ότι κερδίζω την καρδιά των ανθρώπων. Ήταν ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλο τον κόσμο για την εμπιστοσύνη του. Αντί να δέχομαι δώρα εκείνη την ημέρα έκανα εγώ. Άλλο να σας το περιγράφω και άλλο να το ζείτε. Είναι το κουράγιο μου να συνεχίσω, η ανταμοιβή μου, όχι υλική, αλλά συναισθηματική. Το χρήμα δεν ήταν ποτέ το παν για εμένα. Ήθελα και θέλω να κερδίζω τόσα όσα χρειάζεται για να περνώ καλά με τα παιδιά μου και τον άντρα μου, τίποτα παραπάνω. Όλα τα άλλα τα επέστρεφα στον κόσμο με την μορφή προσφορών, εκπτώσεων και δώρων στο κατάστημα, όχι μόνο για λίγες μέρες, αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Και η δεύτερη, όταν πριν από ένα περίπου χρόνο ο γιος μου Δημήτρης άνοιξε τη δική του εταιρεία καλλυντικών “BEAUTY FREE” στη Λάρισα. Είδα να κάνει πράξη με τον καλύτερο τρόπο όσα του έχω μάθει από μικρό παιδί. Οκτώ μόλις χρονών ήταν όταν ερχόταν στο μαγαζί και βοηθούσε, παίρνοντας έτσι τώρα τη σκυτάλη από εμένα και το σύζυγό μου να συνεχίσει όλα όσα εμείς, με πολύ κόπο και θυσίες δημιουργήσαμε όλα αυτά τα χρόνια.
Είναι η μεγαλύτερη ευτυχία για μια μητέρα να βλέπει το όνειρο που η ίδια άρχισε πριν πολλά χρόνια να το συνεχίζουν τα παιδιά της να και να φτάνει η στιγμή όπου η πείρα και εμπειρία των γονιών να συνδυάζονται με τη ζωντάνια, τις πρωτοπόρες ιδέες, τον ενθουσιασμό και τη δίψα για δουλειά των παιδιών της. Είναι ο καλύτερος δυνατός συνδυασμός και αυτό μου δίνει δύναμη για να συνεχίσω αυτό που έμαθα να κάνω όλα αυτά τα χρόνια, να δουλεύω και να δίνω μαζί με τα προϊόντα την αγάπη μου στο κόσμο.
Η δουλειά για εμένα όλα αυτά τα χρόνια ήταν και είναι ανάσα ζωής. Θέλω να πιστεύω ότι μετά από 35 χρόνια αφήνω μια μεγάλη κληρονομιά στο χώρο των καλλυντικών…

Σούλα Γκισάκη: "Αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στα καλλυντικά"

Το μήλο έπεσε κάτω από τη μηλιά…

Ο Δημήτρης Γκισάκης, γιος της κυρίας Σούλας Γκισάκη και ιδιοκτήτης της εταιρείας καλλυντικών “BEAUTY FREE” γνωρίζει τα καλλυντικά καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο στην ηλικία του, καθώς δουλεύει από πολύ μικρός στο χώρο και σήμερα είναι ο νεότερος επιχειρηματίας με κατάστημα καλλυντικών στην Ελλάδα.
Αποφοίτησε με άριστα από το 6ο Λύκειο Λάρισας το 1998. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο πανεπιστήμιο Αθηνών όπου και διετέλεσε πρόεδρος Συλλόγου Φοιτητών και μέλος της Συγκλήτου. Έκανε το μεταπτυχιακό του στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο στα Τεχνοοικονομικά Συστήματα (MBA), με διατριβή στην αξιολόγηση προμηθευτών αλλά δεν σταμάτησε εκεί. Συνέχισε τις σπουδές του στη Νομική Σχολή Κομοτηνής και έκανε την άσκηση του στη Λάρισα ως ασκούμενος δικηγόρος παίρνοντας την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, βρισκόμενος όμως σε αναστολή σήμερα λόγω της εμπορικής του δραστηριότητας (ασυμβίβαστο).
Μετά από όλα αυτά τα χρόνια σπουδών αποφάσισε να συνεχίσει την οικογενειακή επιχείρηση καλλυντικών των γονιών του που ήταν πάντοτε και ο αρχικός του στόχος και να την αναπτύξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δημιουργώντας ένα πρωτοποριακό κατάστημα καλλυντικών στο κέντρο της Λάρισας -στην οδό Ρούσβελτ 6- το οποίο έχει ήδη ένα χρόνο λειτουργίας κερδίζοντας τη νεολαία της Λάρισας.